Product Citymarketing en evenementen

Omschrijving

Nijmegen is de oudste stad van Nederland met een bijzondere geschiedenis. Daarnaast is Nijmegen onderscheidend op het vlak van de kenniseconomie met tal van topkennisinstellingen en -kennisintensieve bedrijven. De focus van de citymarketing lag en ligt dan ook bij het versterken van ons profiel als historische en kennisstad.

Dat doen we door met nieuwswaardige projecten en activiteiten de bewijsvoering te leveren en zo het merk Nijmegen verder te laden en te branden. We geven daar invulling aan in de vorm van co-producties met partners in de stad. We maken daarbij gebruik van de bestaande netwerken en samenwerkingsverbanden. Op basis van de Economische Innovatie Agenda hebben wij in de Economische Raad Nijmegen afgesproken de (inter)nationale profilering van Nijmegen als kennisstad gezamenlijk verder te ontwikkelen. De samenwerking in het kader van “Oudste Stad” gaan wij middels een ketenaanpak vorm geven. Daarbij gaat een ketenintendant binnen het programma Citymarketing, cultuur en cultuurhistorie aan de slag om de verbinding te leggen tussen het programma en partners en organisaties in de stad.We zetten in op de verdere ontwikkeling van het Valkhofkwartier. Naast de al geplande ruimtelijke ingrepen in het gebied gaan we de verbindingen tussen cultuur, cultuurhistorie, groen & recreatie versterken met als doel het gebied als aantrekkelijke cluster voor bezoekers te profileren.

Gelet op de bezuiniging op het budget citymarketing gaan andere gemeentelijke programma’s financieel bijdragen. Onze middelen zetten we vervolgens in de vorm van co-financiering in.

De projecten en activiteiten krijgen een plek in het uitvoeringsprogramma Citymarketing 2015-2018. Het zwaartepunt komt te liggen in het jaar 2016!

Wij monitoren de citymarketing door slim gebruik te maken van onze vaste monitoren én indicaties op het vlak van belangstelling en media-aandacht voor projecten en activiteiten.De slogan en beeldmerk Altijd Nijmegen is en blijft onze pay off.

Om Nijmegen landelijk en regionaal te positioneren als evenementenstad sluiten wij met de grote evenementenorganisatoren samenwerkingsovereenkomsten. Het betreft onder meer Vierdaagse, 7Heuvelenloop, MOJO/LOC7000. In de overeenkomsten maken we afspraken over financiering, facilitering, promotie en verantwoordelijkheden. In 2015 treffen we de voorbereidingen voor het bijzondere evenementenjaar 2016. In 2016 staat niet alleen de honderdste editie van de Vierdaagsemarsen op het programma. Ook vieren we in 2016 zeshonderd jaar Gebroeders Van Limburg, staat de vierde uitreiking van de Vrede van Nijmegen Penning gepland, is er de oplevering van het project Ruimte voor de Waal en Donjon/Bastei en worden de Special Olympics georganiseerd. We staan voor de uitdaging om deze verschillende evenementen met elkaar te verbinden in termen van citymarketing.

Nadat in 2013 locatieprofielen zijn opgesteld voor Stadspark De Goffert, park Brakkenstein en Mariënburgplein, gaan we verder met het opstellen van locatiegebonden evenementenbeleid voor de overige evenementenlocaties. Ook geven we bij ruimtelijke ontwikkelingen aandacht aan evenementen en worden de mogelijkheden voor het realiseren van nieuwe evenementenlocaties onderzocht. Eerdere voorbeelden daarvan zijn het evenementeneiland, de locatie Onder de Oversteek en De Kaaij.

Enerzijds scheppen we met het locatiegebonden evenementenbeleid duidelijkheid voor organisatoren van evenementen, door in de locatieprofielen aan te geven wat zij op welke locatie kunnen verwachten en welk type evenementen het best passend is. Daarnaast wordt ook duidelijkheid gegeven aan bewoners, aangezien evenementen en activiteiten van de horeca vaak botsen met het verwachtingspatroon van (nieuwe) bewoners.

Verder kijken we kritisch naar de opbouw van de Nijmeegse evenementenkalender en proberen actief evenementen aan te trekken die we in ons evenementenaanbod nog missen, zoals watergerelateerde evenementen, waarvoor de mogelijkheden met de realisatie van de nevengeul toenemen.

We gaan de dienstverlening aan organisatoren van evenementen verbeteren.

In de kadernota evenementenbeleid is de ambitie uitgesproken om concrete afspraken op het gebied van duurzaamheid vast te leggen in convenanten met organisatoren. Daarbij nemen we de Vierdaagse, als grootste gratis toegankelijke publieke evenement van Nederland, als richtinggevend voorbeeld.. De voor de Vierdaagse ontwikkelde maatregelen, en andere best practices zoals die bij de Zevenheuvelenloop, worden opgenomen in een “duurzaamheidsstandaard” voor evenementen in Nijmegen. Deze standaard dient als leidraad voor de vastlegging van nadere afspraken met organisatoren bij de intake van vergunning- en subsidieaanvragen en bij het aangaan van verdere convenantafspraken.

Financiële gegevens

Citymarketing en evenementenRekening Begroot
Bedragen * 1000201320142015201620172018
Financiële Lasten per deelproduct
600674-5 mei292828282828
60068Koninginnedag Beleid151415151515
600704-Daagse beheer355303294294294290
60073Overige Evenementen beheer225204201199197197
60074Vierdaagse beleid708686743743743743
60075Vergunningen 4-Daagse203219105104102102
60880Vierdaagsefeesten comm.1466666
61062Promotieprojecten1581820000
61148Vergunningen overige evenementen29232095939292
61161Vierdaagse podia (geluid)152428272727
E000039Focus Citymarketing1.084317-7-7-7-7
E000177SB Part.opdr. Coord. evenementen000000
Totaal Lasten Product3.0982.3031.5081.5021.4981.493
Financiële Baten per deelproduct
60063Strategische Communicatie000000
600704-Daagse beheer-64-123-126-126-126-126
60073Overige Evenementen beheer-4400000
60074Vierdaagse beleid0-6-6-6-6-6
60075Vergunningen 4-Daagse-11-95-96-96-96-96
61148Vergunningen overige evenementen-20-32-33-33-33-33
E000039Focus Citymarketing-693-1-3-3-3-3
E000177SB Part.opdr. Coord. evenementen000000
Totaal Baten Product-832-257-263-263-263-263
Totaal product2.2652.0461.2451.2391.2351.230

Toelichtingen

Vanaf 2015 zijn de producten Coördinatie evenementenbeleid en Promotie in de nieuwe programmastructuur samengevoegd onder het product Citymarketing & evenementen. Citymarketing en evenementen beoogt bewoners, bedrijven, bezoekers en kenniswerkers vast te houden en aan te trekken. Voor een sterke positionering van Nijmegen als evenementenstad in relatie tot het lokale vestigings- en leefklimaat geven we vanaf 2015 € 1,5 miljoen per jaar uit. Uit dit budget financieren we ook de verbetering van de service richting de organisatoren van evenementen. Het grootste deel van het beschikbare budget besteden wij aan meerjarige subsidies in het kader van evenementenbeleid.

Lasten

Ten opzichte van 2014 nemen de begrote lasten in 2015 met € 0,8 miljoen af. Dit hangt samen met de vanaf 2015 ingeboekte structurele bezuiniging van € 0,25 miljoen op het budget voor citymarketing. In het coalitieakkoord 2014-2018 is hierover bepaald, dat het binnen de totale context van citymarketing realistisch is, dat andere programma’s meebetalen aan promotie van de stad. Daarnaast is door een gemeentebrede herverdeling van de organisatiekosten sprake van een afname van de begrote lasten van ruim € 0,4 miljoen. In meerjarig perspectief is op lastenniveau verder geen sprake van substantiële afwijkingen.

Baten

Ten opzichte van 2014 wijzigen de begrote baten vanaf 2015 niet significant.