Product Klimaat & Energie

Omschrijving

We willen in 2045 een stad te zijn, die in zijn eigen energiebehoefte voorziet. Dat bereiken we door in te zetten op energiebesparing en de opwekking van duurzame energie. De Duurzaamheidsagenda (2011) en ook “Duurzaamheid in Uitvoering” vormen de spil van het Nijmeegse duurzaamheids- en klimaatbeleid. Ons beleid krijgt vorm in vijf ‘duurzame sporen’ waarbinnen we samen met onze partners in de stad werken aan de realisatie van duurzaamheidsdoelen.

De vijf duurzaamheidssporen zijn:

1. Energieneutrale stad: we zetten in op energiebesparing en duurzame energiebronnen als zon, wind en groengas. We gaan onder andere door met het helpen van particuliere woningeigenaren, die hun woning willen verduurzamen. Dat doen we informatie en advies te geven (Loket Duurzaam Wonen) en bewonersinitiatieven aan te jagen (Energieplein Nijmegen). De premieregeling, die al enige jaren een succes is, zetten we voort. We onderzoeken wel de mogelijkheden om de beschikbare middelen nog optimaler in te kunnen zetten. Ook maken we indien mogelijk zoveel mogelijk gebruik van de financieringsmogelijkheden van andere overheden, zoals de isolatiesubsidie die de provincie Gelderland afgelopen jaren heeft gehad.

2. Klimaatneutrale organisatie: In 2015 een klimaatneutrale en in 2030 een energieneutrale organisatie zijn. We stellen een visie op hoe deze doelstelling te bereiken. We gaan onverminderd door met het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed en de openbare verlichting. Ook in de aanbestedingen speelt duurzaamheid een essentiële rol, zoals bij ons wagenpark (auto’s op elektriciteit en groen gas) en groene, bij voorkeur regionale opgewekte energie.

3. Duurzame economie: we stimuleren innovatie op het gebied van duurzame energie; creëren van groene werkgelegenheid. Biobased economy (biomassa als grondstof) en circulaire economie (afval als grondstof) zijn daarbij voor bedrijven zeer actuele onderwerpen. Het bedrijventerrein TPN West wil energieneutraal worden, onder andere door toepassing van windenergie op het bedrijventerrein, grootschalige toepassing van zonne-energie en gebruik van stroom en restwarmte van ARN. Hieruit zijn straks lessen te trekken voor nieuwe exploitatiemodellen voor verduurzaming van andere locaties in de stad.

4. Duurzame mobiliteit: we stimuleren samen met de buurgemeenten en het bedrijfsleven de productie en afzet van schone brandstoffen, zoals groen gas voor de stadsbussen. Ook zetten we samen in op duurzame logistiek en stedelijke distributie in het rijksprogramma Beter Benutten / Slim Werken / Goederenvervoer.

5. Duurzame stedelijke ontwikkeling: We realiseren klimaatbestendige wijken en werken aan compacte verstedelijking. We (ver)bouwen duurzaam en gebruiken GPR als instrument om de duurzaamheid te toetsen. We stellen een ruimtelijk ‘Masterplan Decentrale Duurzame Energie’ op waarin we aangeven waar de toekomstige ontwikkeling van duurzame energie (infrastructuur) wel gewenst is en waar niet en welke businessmodellen daarbij horen.

In de afgelopen hebben we flinke stappen gezet: alle sporen hebben inhoudelijk invulling gekregen en duurzaamheid is verankerd in gemeentelijk beleid, waarbij de verschillende programma’s nauw samenwerken aan het verder verduurzamen van onze organisatie en stad. Onze aanpak blijkt succesvol. Sinds 2008 is het stedelijk energieverbruik al met 7% verminderd, ondanks het feit dat de stad sindsdien verder is gegroeid. We zijn echter nog niet klaar.

Ook komende jaren werken we samen met onze partners om onze doelen te bereiken. duurzaamheid is bij uitstek een terrein dat geschikt is voor participatie door bedrijven, kennisinstellingen en bewoners. De stad verduurzaamt, wij versnellen dat door te stimuleren, verbinden en faciliteren.

De projecten Nijmeegs Energie Convenant, Power2Nijmegen en De Groene Hub zijn hiervan goede voorbeelden. Alleen al binnen Power2Nijmegen werken 200 mensen uit het bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijk instellingen samen binnen ruim 30 projecten, waarvan er sommige heel innovatief zijn. Daarnaast genereren deze projecten weer hun eigen participatie.

Naast samenwerking binnen de stad is bij het behalen van onze doelen ook samenwerking in

de regio en Euregio van belang. Hier weken we o.a. samen in projecten als ‘De Groene

Kracht’ (energietransitie) en het Groene Akkoord (samenwerking bij duurzaam bouwen) en

op het gebied van waterbeheer.

Financiële gegevens

Klimaat & EnergieRekening Begroot
Bedragen * 1000201320142015201620172018
Financiële Lasten per deelproduct
60548Uitvoering Klimaatplan521338320314311311
60549Uitvoering overig energiebeleid1.2469851.2001.3001.2991.299
60992Klimaatprojecten ISV54580000
E000188E-projecten Milieu algemeen6316791898888
E000191E-projecten Energie441860000
E000212E-projecten Milieu algemeen (compens8000000
E000218E-projecten Energie (compensabel)2196730000
E001223Uitvoering Klimaatplan / BANS000000
E001462Zonnekrachtsubsidie000000
Totaal Lasten Product2.7172.3571.6111.7031.6991.698
Financiële Baten per deelproduct
60549Uitvoering overig energiebeleid-387-1140000
60992Klimaatprojecten ISV000000
E000188E-projecten Milieu algemeen-63-167-87-87-87-87
E000191E-projecten Energie-44-1860000
E000212E-projecten Milieu algemeen (compens-8000000
E000218E-projecten Energie (compensabel)-219-6730000
E001223Uitvoering Klimaatplan / BANS000000
E001462Zonnekrachtsubsidie000000
Totaal Baten Product-793-1.140-87-87-87-87
Totaal product1.9251.2171.5241.6161.6121.611

Toelichtingen

De lasten 2015 dalen afgerond met € 7,4 ton.

Vanuit het collegeakkoord wordt onverkort vastgehouden aan de ambitie voor een energieneutrale stad in 2045.

Hiervoor is € 5,0 ton in 2015 en vanaf 2016 € 6,0 ton extra vrijgemaakt.

Herverdeling en indexering van de apparaatskosten leiden tot een stijging met € 1,6 ton.

In de vorige bezuinigingen is ons klimaatbeleid € 3,5 ton neerwaarts bijgesteld. Verder worden lagere subsidies verwacht waardoor de lasten met € 1,1 miljoen lager uitvallen(zie ook baten). H

Vanaf 2016 stijgen de lasten structureel met € 1,0 ton hetgeen voortvloeit uit de extra inzet vanuit het collegeakkoord voor de energiezuinige stad.

Door de verwachte lagere subsidieopbrengsten dalen de baten dalen vanaf 2015 met gemiddeld € 1,1 miljoen

.