Product Geluid, lucht en Bodem
Omschrijving
GELUID
Wat willen wij bereiken?
We bevorderen de kwaliteit in de leefomgeving door huidige knelpunten met betrekking tot geluid en lucht aan te pakken en knelpunten in de toekomstige situatie te voorkomen. Ondanks autonome ontwikkelingen willen we de geluidoverlast in de buurt door wegverkeer niet laten toenemen. Zo kunnen we ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit in Nijmegen op een verantwoorde manier mogelijk maken.
Wat gaan we ervoor doen?
- Bestaande geluidhindersituaties saneren we door gevelisolatieprojecten (geluidswerende voorzieningen) uit te voeren
(ongeveer 50 woningen in 2015).
- Om nieuwe hindersituaties te voorkomen toetsen wij alle ruimtelijke ontwikkelingen, festiviteiten en bouwactiviteiten
aan de wet en het gemeentelijke geluidbeleid.
- Door zonebeheer zorgen we dat het geluid afkomstig van de industrieterreinen
binnen de vastgelegde normen blijft. In 2015 toetsen en adviseren we hierop ook voor de Gemeente Beuningen.
- In 2015 geven we uitvoering aan het vastgestelde “actieplan Geluid” met maatregelen
voor het aanpakken van knelpunten. We streven naar asfalt bij groot onderhoud van wegen naar 1,5 db stiller asfalt dan dicht asfaltbeton. Dit vloeit voort de EU-regeling Omgevingslawaai.
- In 2015 gaan we de 'beleidsregels voor geluid bij evenementen in de open lucht' en 'beleidsregels a.g.v. werkzaamheden' actualiseren.
LUCHT
Wat willen wij bereiken?
We bevorderen de kwaliteit in de leefomgeving door huidige knelpunten met betrekking tot lucht aan te pakken en knelpunten in de toekomstige situatie te voorkomen. We streven naar een gezonde luchtkwaliteit waarbij we niet alleen uitgaan van wettelijke normen, maar ook de gezondheid van Nijmeegse inwoners van groot belang achten. Zo kunnen we ruimtelijke ontwikkelingen en mobiliteit in Nijmegen op een verantwoorde manier mogelijk maken. Voor een gezonde luchtkwaliteit introduceren we, waar mogelijk, een Nijmeegse roetnorm aansluitend op aanbeveling van de World Health Organisation. We verbinden een gezonde luchtkwaliteit met de beleidsonderwerpen zoals gezondheid, mobiliteit, sport en bewegen.
Wat gaan we ervoor doen?
Het uitvoeringsprogramma luchtkwaliteit 2010 -2014 is uitgevoerd conform planning. Aan de wettelijke Europese norm voor PM10 voldoen we al. In 2015 gaat ook een wettelijke Europese norm voor PM2,5 gelden. Volgens prognoses voldoen we daar in 2015 aan. De indicator 2.2 Aantal km’s met overschrijding grenswaarde van NO2 houden we bij omdat we in 2015 aan de wettelijke Europese norm voor NO2 moeten voldoen. Of we aan die norm voldoen kunnen we alleen uit berekeningen over 2015 met zekerheid concluderen. De resultaten die nodig zijn voor die berekeningen zijn pas in 2016/2017 bekend. Daarom gaan we verder met deze indicator tot 2016/2017.
We richten ons vanaf 2015 op een gezonde luchtkwaliteit om de gezondheid van onze inwoners te verbeteren. We verkennen daarvoor eerst integraal met andere beleidsterreinen een Nijmeegse roetnorm. Als meer over deze norm bekend is kunnen we roetbeleid ontwikkelen en aanvullende maatregelen bepalen waar we niet voldoen aan die norm. We verkennen en pakken kansen samen met bedrijven, kennisinstellingen, overheden en inwoners voor een gezonde luchtkwaliteit. Zo nodig zullen we een indicator voor het volgen van roetbeleid toevoegen. vooral om het gebruik van schone en duurzame brandstoffen en doorstroming van het verkeer te stimuleren. We werken daarbij samen met o.a. de provincie en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen en stemmen af met het programma Mobiliteit. De maatregelen moeten er voor zorgen dat bij de grote projecten, Waalsprong, Waalfront en Stadsbrug, wordt voldaan aan de wettelijke normen voor luchtkwaliteit. Dit levert niet alleen een bijdrage aan de vermindering van fijn stof, stikstofoxide en stank, maar ook aan het klimaatvraagstuk.
In 2015 gaan we verder met het project ‘schoner varen’ om schonere en efficiëntere scheepvaart te bevorderen. Onderdeel hiervan is het mogelijk uitbreiden van het gebruik van walstroom in de Lindenberghaven en de Waalhaven. Verder werken we aan nageschakelde technieken op bestaande schepen die frequent in de Stadsregio (rond)varen.
- We voeren doorstromingsmaatregelen uit (Dynamische Verkeer Management) op de Groene route.
- We bevorderen CO2 koeling op vrachtwagens bij transporteurs in Nijmegen.
- We breiden ons eigen wagenpark uit op groengas, danwel met zero-emmissie electrische auto’s.
- We bevorderen het fietsgebruik.
- We stimuleren de overstap van taxi’s en andere bedrijven op aardgas of elektrisch rijden waar het lichtere voertuigen betreft (mixed strategy).
- We bevorderen duurzame en schonere stadsdistributie. In lijn daarmee sluiten we ons aan een voeren mede de landelijke Green Deal Zero-emissie stadslogistiek uit.
BODEM
Wat willen wij bereiken?
We werken aan een gezonde en duurzame bodem & ondergrond, waarbij we gezondheidsrisico’s en risico’s voor ecologie voorkomen, wegnemen of beheersen, waardoor huidige en toekomstige gebruiksfuncties mogelijk zijn en blijven. We streven ernaar dat de bodemkwaliteit in Nijmegen minimaal gelijk blijft en/of op termijn verbetert.
Wat gaan we ervoor doen?
- Convenant. Conform het landelijk Convenant ‘bodemontwikkelingsbeleid en aanpak spoedlocaties’ hebben we eind 2015 de humane risico's van spoedlocaties in Nijmegen beheerst. Ook hebben we eind 2015 het beheer van de ondergrond, gebiedsgericht grondwaterbeheer en bodemsanering geïntegreerd.
- Ruimtelijke projecten. We streven naar vroegtijdige betrokkenheid om ruimtelijke ontwikkeling mogelijk te maken door noodzakelijke bodemonderzoek en -sanering uit te voeren en planning en afspraken op elkaar te af te stemmen. Ruimte voor de rivier: we zien erop toe dat de grootschalige grondstromen op een verantwoorde wijze ontgraven, afgevoerd en toegepast worden. De grondwatersanering afkomstig van het voormalige bedrijfsterrein Lent loopt door tot 2015, waarna de ontgronding van de plas ten westen de Prins Mauritssingel kan starten. Daarna vindt eeuwigdurende nazorg plaats.
- ISV. De ISV-3 periode loopt per januari 2015 af; bovengenoemd Convenant loopt t/m 2015. Het ministerie keert voor 2015 extra middelen uit voor uitvoering van ruimtelijke projecten cfm. Uitvoeringsprogramma Bodem. De locaties met humane risico’s krijgen voorrang.
- Zorgplicht. Wij beperken nieuwe bodemverontreiniging en waar deze optreedt zorgen we voor
verwijdering hiervan. We saneren bestaande bodemverontreiniging of beheersen de gevolgen daarvan.
- Beheer en gebruik van ondergrond. We benutten energiebesparende mogelijkheden (kansen) van de ondergrond. We zoeken naar synergie tussen gebiedsgericht grondwaterbeheer, bodemsanering en vormen van energiebesparing in de ondergrond, zoals koude-warmte-opslag (KWO). Daartoe stellen we een Uitvoeringsprogramma Ondergrond op, adviseren we in ruimtelijke projecten en leveren we een bijdrage aan masterplannen voor de ondergrond. We passen het in 2010 door College vastgestelde Afwegingskader Gebiedsgericht Grondwaterbeheer toe. We voeren de AmvB Bodemenergie uit, waarbij de Gemeente bevoegd gezag is geworden voor gesloten systemen van bodemenergie. Voor de open systemen vindt invulling (rolverdeling) in overleg met Provincie plaats. We werken in 2015 aan het Masterplan Bodemenergie Heijendaal met de partijen Radboud Universiteit, UMC, Vitens en provincie.
Financiële gegevens
Geluid, lucht en Bodem | Rekening | Begroot | |||||
Bedragen * 1000 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Financiële Lasten per deelproduct | |||||||
60494 | Beleidsimpl. wet- en regelgeving | 45 | 45 | 46 | 46 | 45 | 45 |
60499 | Uitvoering bedrijfsprocessen | 209 | 263 | 188 | 187 | 186 | 186 |
60500 | Uitvoering leefkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60516 | Bodemhandhaving | 173 | 223 | 211 | 208 | 206 | 205 |
60519 | Bestuursadvisering | 229 | 273 | 254 | 214 | 212 | 210 |
60520 | Geluidssanering ISV | 102 | 371 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60521 | Geluidsvrsch. industrie en bedrijven | 56 | 64 | 64 | 63 | 62 | 62 |
60522 | Geluidsvrsch. RO en woningbouw | 3 | 7 | 17 | 17 | 17 | 17 |
60523 | Geluidsvrsch. verkeersinfrastructuur | 48 | 25 | 20 | 20 | 20 | 20 |
60524 | Handhaving, klachtenafhandeling | 66 | 60 | 60 | 59 | 58 | 58 |
60531 | Luchtkwaliteit ISV | 70 | 354 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60532 | Luchtvoorschriften industrie en bedr | 13 | 42 | 42 | 42 | 41 | 41 |
60533 | Luchtvoorschr. RO, verkeer en wonen | 70 | 63 | 67 | 66 | 65 | 65 |
60534 | Bestuursadvisering lucht | 44 | 38 | 38 | 38 | 37 | 37 |
60535 | Beh. Duurzaamheidsbel. Stedenbanden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60537 | Programmering duurzaamheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60538 | Uitvoering duurzaamheidsbeleid | 348 | 306 | 309 | 309 | 309 | 309 |
60539 | Bodem monitoring en evaluatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60540 | Bodembeheer | 24 | 49 | 50 | 49 | 49 | 49 |
60541 | Bodemprog. onderzoek en sanering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60542 | Bodemsanering ISV | 519 | 372 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60543 | Bodemuitvoering | 377 | 363 | 314 | 308 | 305 | 305 |
60544 | Implementatie wet- en regelgeving | 50 | 22 | 35 | 35 | 34 | 34 |
60546 | Uitv. Waterbel. Aanpak diffuse bron. | 3 | 21 | 17 | 16 | 16 | 16 |
61070 | Bodemtaken Wbb | 367 | 283 | 236 | 231 | 229 | 228 |
61071 | Handhaving en klachten lucht | 2 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
E000169 | Procura | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
E000189 | E-projecten Geluid | 1 | 13 | 13 | 13 | 13 | 13 |
E000190 | E-projecten Lucht | 129 | 243 | 36 | 35 | 35 | 35 |
E000205 | E-projecten Bodem | 3 | 33 | 33 | 32 | 32 | 32 |
E000215 | E-projecten Geluid (compensabel) | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
E000216 | E-projecten Lucht (compensabel) | 21 | 15 | 2 | 2 | 2 | 2 |
E000217 | E-projecten Bodem (compensabel) | 153 | 182 | 177 | 2 | 2 | 2 |
E001229 | Spoorbrug Maas-Waal-kanaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Lasten Product | 3.127 | 3.743 | 2.241 | 2.002 | 1.986 | 1.983 | |
Financiële Baten per deelproduct | |||||||
60499 | Uitvoering bedrijfsprocessen | -9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60519 | Bestuursadvisering | -93 | -108 | -90 | -55 | -55 | -55 |
60520 | Geluidssanering ISV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60524 | Handhaving, klachtenafhandeling | -2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60531 | Luchtkwaliteit ISV | -28 | -157 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60538 | Uitvoering duurzaamheidsbeleid | -20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60540 | Bodembeheer | -10 | -19 | -19 | -19 | -19 | -19 |
60542 | Bodemsanering ISV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
60543 | Bodemuitvoering | -80 | -15 | -25 | -25 | -25 | -25 |
60544 | Implementatie wet- en regelgeving | 0 | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 |
61070 | Bodemtaken Wbb | 0 | 0 | -259 | -259 | -259 | -259 |
E000169 | Procura | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
E000189 | E-projecten Geluid | -1 | -13 | -13 | -13 | -13 | -13 |
E000190 | E-projecten Lucht | -129 | -243 | -36 | -36 | -36 | -36 |
E000205 | E-projecten Bodem | -3 | -33 | -33 | -33 | -33 | -33 |
E000215 | E-projecten Geluid (compensabel) | 0 | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
E000216 | E-projecten Lucht (compensabel) | -21 | -15 | -2 | -2 | -2 | -2 |
E000217 | E-projecten Bodem (compensabel) | -153 | -182 | -177 | -2 | -2 | -2 |
E001229 | Spoorbrug Maas-Waal-kanaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten Product | -550 | -801 | -671 | -461 | -461 | -461 | |
Totaal product | 2.577 | 2.941 | 1.570 | 1.541 | 1.525 | 1.522 |
Toelichtingen
De lasten 2015 dalen ten opzichte van 2014 met € 1,5 miljoen wat geheel wordt veroorzaakt door het wegvallen van externe midden: de rijksmiddelen Investeringen Stedelijke Vernieuwing, de beëindiging van de decentralisatieuitkering Bodem (DUB) en de afloop van enkele subsidiegelden (waaronder walstroom en elektrische scooters). De verwachting is dat het DUB in 2015 een vervolg gaat krijgen.
We verwachten lagere subsidies vanaf 2015 met € 1,3 ton en daarna structureel nog eens met € 2,1 ton (met name stadsregionale subsidies).