Product Armoedebestrijding
Omschrijving
In ons armoedebeleid staat het voorkomen en bestrijden van armoede en sociale uitsluiting voorop. Om dit te bereiken, kunnen inwoners met een laag inkomen onder andere een beroep doen op regelingen uit ons minimabeleid.
Nijmegen kent traditioneel een ruimhartig minimabeleid. Dit willen we, ondanks de bezuinigingen die op ons af komen, zoveel mogelijk overeind houden. We willen zoveel mogelijk burgers met een laag inkomen bereiken met onze inkomensaanvullende maatregelen om de armoedeval tegen te gaan. We richten ons prioritair op kinderen, chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. We betrekken STIPS en sociaal wijkteams bij de verstrekking én om de samenhang met het WMO-beleid te versterken. We bestrijden niet-gebruik door bijvoorbeeld voorzieningenchecks uit te laten voeren. We streven naar een efficiënte uitvoering en ondersteunen particuliere initiatieven.
In de ondersteuning van burgers met schulden zetten we in op twee typen dienstverlening, te weten een brede laagdrempelige ondersteuningsfunctie voor burgers met schulden alsmede een beperkte specialistische gemeentelijke schulddienstverlening.
De aanpak wordt momenteel verder verfijnd. We willen vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen en de hulpvraag van de klant centraal stellen in ons aanbod. Ook willen we meer inzetten op vroegsignalering en samenwerking met externe partners (energiebedrijven, zorgverzekeraars en woningcorporaties).
Financiële gegevens
Armoedebestrijding | Rekening | Begroot | |||||
Bedragen * 1000 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Financiële Lasten per deelproduct | |||||||
60132 | Bijz.bijstand | 12.723 | 13.148 | 13.881 | 13.795 | 13.739 | 13.732 |
60137 | Nijmegenpas | 0 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 |
61072 | Maatschappelijke participatie | 634 | 684 | 696 | 696 | 696 | 696 |
61098 | Informatie en Advies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
61099 | Schuldhulp en -preventie | 3.550 | 3.639 | 3.355 | 3.799 | 3.767 | 3.765 |
Totaal Lasten Product | 16.907 | 17.471 | 18.432 | 18.289 | 18.202 | 18.193 | |
Financiële Baten per deelproduct | |||||||
60132 | Bijz.bijstand | -977 | -390 | -390 | -390 | -390 | -390 |
60133 | IHS/VNR | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
61000 | Mut.res.PG Schuldhulpverlening | 0 | -324 | 0 | 0 | 0 | 0 |
61006 | Mut. res. PG Inkomensaanv maatr | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
61072 | Maatschappelijke participatie | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
61099 | Schuldhulp en -preventie | -395 | -545 | -548 | -548 | -548 | -548 |
61100 | Mut. res. PG Armoedebestrijding | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten Product | -1.373 | -1.259 | -937 | -937 | -937 | -937 | |
Totaal product | 15.534 | 16.212 | 17.494 | 17.352 | 17.265 | 17.255 |
Toelichtingen
De totale begrote lasten van het product Armoedebestrijding komen uit op € 18,4 mln (2015). Deze lasten zijn in een drietal onderdelen te verdelen. De gemeentelijke uitvoeringslasten zijn ongeveer € 6,5 mln, de begrote lasten voor bijzondere bijstand (uitkeringen, verstrekkingen etc) zijn € 11,6 mln en de lasten voor schuldhulp/preventie zijn € 0,3 mln.
De kosten worden grotendeels gedekt uit de gemeentelijke middelen (deze worden hier overigens niet als ‘baten’ verantwoord, dit loopt nl. via het programma Middelen).
De totale begrote baten van het product Armoedebestrijding komen uit op € 0, 9 mln. Deze baten bestaan met name uit de volgende twee onderdelen: begrote baten van uitkeringsgerechtigden die in eerste aanleg te veel van ons hebben ontvangen (€ 0,4 mln). en daarnaast de baten die vallen binnen het product Schuldhulp/preventie
Lasten
Toelichting op verschillen begroting 2015 versus 2014
De budgetten voor deze activiteiten zijn in 2015 € 0,9 mln hoger dan in 2014. Dit wordt per saldo veroorzaakt door:
- Stijging van budget voor maatwerkvoorziening chronisch zieken (ex wtcg gelden) van in totaal € 0,8 mln.
- Nieuw budget (€ 0,5 mln) voor een nieuw te ontwikkeling brede minimaregeling (Nijmegenpas)
- Per saldo resterend voordeel (dalende lasten) van € 0,4 mln. Dit wordt o.a. veroorzaakt door het feit dat de ‘Klijnsmamiddelen’ (extra middelen voor armoedebeleid) in 2014 al grotendeels naar het programma zijn gehaald maar in de jaren erna nog niet. Gaandeweg worden deze middelen naar het programma gehaald en dan verdwijnt dit effect.
Toelichting op verschillen begroting 2015 en volgende jaren
Na 2015 veranderen de budgetten per saldo nauwelijks. Wel gaat het budget voor de te ontwikkelen Nijmegenpas (2015) van € 0,5 mln a-structureel, over een een structureel budget ter hoogte van hetzelfde bedrag voor minimabeleid en SHV (SchuldHulpVerlening).
Baten
Toelichting op verschillen begroting 2015 versus 2014
- Ten opzichte van 2014 nemen de begrote baten in 2013 met € 0,3 mln af. Deze daling wordt veroorzaakt door het feit dat er in 2014 een extra batenbedrag (a-structureel, eenmalig dus) was opgevoerd inzake ‘Klijnsmamiddelen’ die oorspronkelijk betrekking had op 2013 maar die begin 2014 zijn overgeheveld naar 2014.